Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Escape Project 2023
07 dec

Eerste stap naar Europees plan van aanpak rond ziektemodellering bij pandemieën

Hoe pakten de verschillende West-Europese landen de COVID-pandemie aan? Op welke modellen konden epidemiologen en biostatistici vertrouwen om de verspreiding van het coronavirus correct in kaart te brengen? En hoe verliep de interactie tussen de wetenschappers en de beleidsmakers? In het hoog aangeschreven journal Health Affairs blikken Europese epidemiologen en biostatistici binnen het Europese ESCAPE project, terug op de aanpak van de coronapandemie in West-Europa. “Hiermee zetten we een eerste grote stap naar een Europees plan voor toekomstige uitbraken”, zeggen prof. dr. Niel Hens (UHasselt/UAntwerpen, BE) en prof. dr. Mark Jit (LSHTM, UK).

Solar Cooker For All
27 nov

VLIR-UOS project Solar cookers for all helpt Congolese gezinnen energiezuinig koken

Met het project Solar cookers for all (Sc4all) werken wetenschappers uit de Democratische Republiek Congo en België samen aan duurzame innovatie. Zonnekokers gebruik de energie van direct zonlicht om voedsel te verwarmen aan de hand van reflecterende panelen.  “Commerciële zonnekokers zijn duur en moeten worden geïmporteerd. We zijn een expertisecentrum aan het oprichten in Lubumbashi dat evenwaardige en goedkopere alternatieven zal ontwikkelen op basis van gerecycleerd materiaal, zoals bijvoorbeeld drankblikjes en ijzerdraad”, zeggen de betrokken onderzoekers.

Niel Hens Christel Faes 'Wat Als' Boekvoorstelling
09 nov

Biostatistici Niel Hens en Christel Faes blikken in boek ‘Wat als?’ terug op de coronapandemie

Met het boek ‘Wat als?’ geven datawetenschappers prof. dr. Niel Hens (UHasselt – Uantwerpen) en prof. dr. Christel Faes (UHasselt) een inkijk in de wetenschap achter de COVID-19 modellen. Het toegankelijke boek biedt inzicht in de groeiende wetenschap over het coronavirus en helpt om lessen te trekken over hoe we in de toekomst beter voorbereid kunnen zijn op een nieuwe pandemie.

Dr. Lisa Hermans
15 sep

Infectieradar.be helpt om verspreiding infectieziekten en virussen beter in kaart te brengen

Infectieradar, het platform van UHasselt en UAntwerpen waarop burgers wekelijks symptomen van infectieziekten online kunnen melden, spoort belangrijke signalen en trends rond de verspreiding van virussen tot enkele weken vroeger op. En dat dus nog voor de meeste patiënten aankloppen bij huisartsen.

Eredoctoraten Dies Natalis Uhasselt
25 mei

‘Excellente wetenschappers’ Erika Vlieghe en Jordi Sunyer nieuwe eredoctoren Universiteit Hasselt

Ter gelegenheid van haar Dies Natalis reikt Universiteit Hasselt een eredoctoraat uit aan virologe Erika Vlieghe en milieu-epidemioloog Jordi Sunyer. “Twee geëngageerde wetenschappers aan de top van hun academisch vakgebied, die zich onvermoeibaar inzetten voor ziektepreventie en de maatschappij in haar geheel”, zeggen promotoren Leen Popleu, Jeroen Van Der Hilst en Tim Nawrot.

Escape Project Niel Hens Lisa Hermans Sarah Vercruysse DSI 2023
13 jan

Europese epidemiologen en biostatistici werken aan draaiboek voor volgende uitbraken van infectieziekten

Aan UHasselt hebben epidemiologen en biostatistici uit verschillende Europese landen het startschot gegeven voor ESCAPE. Dit Europees onderzoeksproject, met een totaalbudget van 3,2 miljoen euro, werkt aan een algemeen draaiboek om landen beter voor te bereiden op mogelijke nieuwe uitbraken van infectieziekten.

Imaginary Tentoonstelling Niel Hens Jeroen Wynen Wiskunde
21 nov

“Verdorie wiskunde is knap”: expo Imaginary toont pracht en kracht van wiskunde

Alles rondom ons in de wereld is gebaseerd op wiskunde. Dat toont de expo Imaginary, nog tot eind december te bezoeken op campus Diepenbeek. Zo’n 700 honderd leerlingen middelbaar onderwijs zullen de volgende weken een bezoek brengen aan de expo.